ZAMANI İYİ KULLANMA SANATI
Zamanı İyi Kullanmak Ne Demektir?
§ Zaman paha biçilmez bir kaynaktır ve
akan zaman geri çevrilemez. Birçok kişi zamanının kendisine yetmediğinden
yakınır.
§ Bunun bir sorun değil de,
hedeflerinin belirsiz olduğu, önceliklerinin iyi sıralanmadığı ve zamanının iyi
planlanmadığı yolunda bir belirti olduğunu anlayana kadar.
§ Fakat zamanı planlayamazsınız. O, belirli bir
ritimde amansızca akıp gider. Aslında planlayabileceğiniz bir tek şey vardır, o
da kendinizsiniz. ”Kendinizi Planlamak” bu çalışmanın asıl başlığıdır. Konu sizsiniz, hayatınızı nasıl yaşadığınızdır.
§ Öncelikler.
§ Sorumluluklarınız ve çalışma saatiniz
ile bir kaldıraç dengesi oluştursak. Siz çalışmaya başladığınızda
sorumluluklarınız artacak ve sizin kaldıracı dengelemeniz gerekecektir. Bunun
için sizin daha çok çalışmaya değil, kaldıraç dengesinde önemli olan işleri
yapmaya ihtiyacınız var.
§ Kaldıraç dengesinde önemli yer tutan unsurlar:
§ Eğitim (kendiniz için)
§ Planlama.
§ Bir sistem oluşturmak.
§ İnsanlarla ilişkiler kurmak ve bu
ilişkileri sürdürebilmek.
§ Hedefleri saptamak
§ Zamanı iyi planlama işinin çeşitli
yönleri gibi çözüm gayet basittir. Çözümün iki basamağı vardır; kaldıraç
dengesinde önemli olan işlere daha çok vakit ayırmak ve öteki işleri çabuk
halletmek.
§ Erteleme:
§ Erteleme etkileyici bir sözdür ama ertelemek insanı
güçsüz düşüren bulaşıcı bir
hastalıktır. Ertelemek zaman hırsızıdır ve beceriksizliğin bir başka
biçimidir.
§ Ertelemenin
çok nedenleri vardır ama bunlardan zaman harcamamıza sebep olanlar şunlardır:
§ -Bu
ders çok zor, nereden başlayacağımı bilemiyorum. (planlama yapılıp iş küçük
parçalara ayrılmalıdır.)
§ -Ders
çalışmak bir çok karar vermemi gerektiriyor, ne yapacağımı bilmiyorum. (
kararın önemini ve aciliyetini belirleyerek hareket edin.)
§ -Ders çalışmak hiç hoş olmayan bir
şey yapmamı gerektiriyor.
§ -Kendimi pek iyi hissetmiyorum ve bu
iş için yeterli enerjim yok.
§ -Sabah ve öğleden sonra derse
başlamakta güçlük çekiyorum.
§ -İşlerimi kolay kolay bitiremiyorum.
§ Masanız Ve Çalışma Alanı:
§ Öğrencilerin büyük çoğunluğunun
düzensizlik sorunu vardır; bunun bir belirtisi de karışık bir masadır. Bazen
hiç incelemeyeceğimiz şeyleri bile masamızın üzerine koyarız ve bir çok dersin
defter ve kitabıyla kaplı bir masamız olur.
§ Bunun çözümü, derslerin önceliğine
göre, hemen inceleyebileceğimiz ve önemli olanları masanın üzerine koymak,
sonra yapacaklarımızı veya yaptıklarımızı kaldırmaktır.
§ Kesintiler:
§ Önemli
bir işe yoğunlaştığınızda birisi beş dakikalık bir iş için sizi rahatsız etse
belki bu rahatsızlık sizin yarım saatinize mal olacaktır. Rahatsız edilmekten
korunmak için bir yönteminiz olmalı ve bunu sıkı bir şekilde uygulamalısınız ki
insanlar kabul etsin. İnsanlar engelinizi aşıp ta sizi rahatsız ettiğinde
onları nazikçe uyarmalısınız.
§ Bellek:
§ Öğrendiğimiz şeyleri unutmak büyük
bir zaman israfıdır. Unutmamak için, kendinize bir öğrenme sistemi geliştirin.
§ Bir seminere katıldığımda, bir kitap
okuduğumda ve bir şekilde hatırlamak istediğim bir bilgi bulduğumda, bazı özel
notlar alırım- öyle uzun uzun değil, sadece birkaç anahtar sözcük; daha iyisi
resim çizerim. Bir gün sonra bu notlara bakarım, bu notlar birer anahtar görevi
görür: konuyla ilgili birçok ayrıntıyı anımsatır ve açarlar. Bu anahtar
sözcüklere iki-üç gün boyunca bakarım, böylece bu bilgi uzun vadeli belleğime
yerleşmiş olur.
§ Çalışma Saatleri:
§ Önemli olan uzun zaman çalışmak
değil, gerektiği gibi çalışarak işleri halletmektir. Yorgunluk bir onur
madalyası değildir.
§ İnsanları uzun çalışma saati tuzağına
düşüren üç büyük neden vardır:
§ tembellik,
§ kötü zamanlama
§ ve hayır diyememe.
§ Stres Ve Sağlık:
§ Stres enerjinizi emer, karar verme
gücünüzü ve performansınızı zayıflatır. Hastalık ve stres zamanı harcayıp
işlerinize engel olduğundan sağlığın korunması kaldıraç dengesinde önemlidir. Strese
tutulmamak için:
§ -Olabilecek en kötü şey nedir?
§ -Beş yıl sonra bunun benim için önemi
olacak mı?
§ -Eğer sadece altı aylık ömrüm kalmış
olsaydı buna nasıl bakardım?
§ Sorularını düşünün ve stresten
kurtulmak için insanlarla dostluk ve egzersiz gibi yollar deneyin.
§ Zaman Çizelgesi:
§ Bir öğrenci için zamanı nasıl
geçirdiği çok önemlidir, çünkü işler zamanında bitirilmelidir. Zamanınızı
gerçekte nasıl harcadığınızı bir zaman çizelgesi kullanarak bulmak, asıl
sorunları bulmanıza yardımcı olabilir. Hangi işe ne kadar zaman harcadığını
öğrenmek ve zaman çizelgesi bir öğrencinin çalışma yöntemini çok etkiler ve ona
büyük katkı sağlar.
§ Siz Saf Bir Güvercin misiniz
Yoksa Bir İnsan mı?
Yoksa Bir İnsan mı?
§ Birçok
durumda tutumlarımız ve inançlarımız başka şey söyler ama başka türlü
davranırız. Perhiz yaparken güzel bir pasta ikram edilse yer-o anki lezzeti
düşünerek-perhize yarın devam ederiz.
§ Uzun vadeli planlarımızı ihmal
etmemize yol açan olay ve hoş işleri yaparak büyük planlarımızı mahvedebiliriz.
Bu vartaya düşmemek için hedeflerimizi belirleyip onlar için çalışacak kadar
güçlü ve iradeli olmalısınız.
§ Alışkanlıklar:
§ Biz
alışkanlıklarımıza bağlı varlıklarız ve onlar bizim hayatımızı kolaylaştırır.
Örneğin, araba kullanmak bir alışkanlık meselesidir. Kötü olmasına rağmen
sürdürdüğümüz alışkanlıklarımız da vardır ve bunların değiştirilmesi gerekir.
Bunun için:
§ -Nasıl
bir değişiklik yapmak istediğinize karar verin ve hemen bu değişikliği yapın.
§ -Bir
anda çok şey değiştirmeye kalkışmayın. İlk değişiklikte ustalaştıktan sonra
ikincisine geçin.
§ -Yeni
davranışlarınız için kendinize net ve ölçülebilir başarı standartları
belirleyin.
§ -Asla
ve asla istisna kabul etmeyin.
§ -Sonuçların aniden değişmesini
ummayın. Bu iş zaman ve çaba gerektirebilir
§ Hedef Belirleme Ve Değerler:
§ Neye
ulaşmak istediğimizi bilmezsek zamanı kontrol edemeyiz. Hedefler zamana anlam
verir ve yapmamız gereken seçimler için bir iskelet oluşturur; net hedeflerimiz
olmazsa zamanı iyi kullanmak anlamsız kalır. Başlıca, kişisel, ailesel, işsel
ve toplumsal konularda net hedeflerimiz olmalıdır.
§ Hepimizin
yaşamımıza anlam katan, bizi insanlığın bir parçası yapan ve sonuç olarak
uğruna savaşacağımız değerlerimiz vardır. Değerler ilerleme güdümüzün dayandığı
noktalardır. Davranışlarımıza heves, bağlılık ve enerji verirler. Hiç bir baskı
bizim içimizden kaynaklanan bir baskıdan daha güçlü olamaz; bu baskılar
yaşamımızın renklerini belirler ve her olaya karşı davranış biçimimizi
düzenler.
§ Önemli
olan sadece plan değil, bu plana bağlılıktır. Hedeflerinizin kendi hedefleriniz
olduğuna ve bunlara gerçekten ulaşmak istediğinize emin olun. Bunları yazıya
dökün ki sık sık bakıp hangi yolda ilerlediğinizi bilesiniz ve bu hedefleri hep
olumlu cümlelerle tanımlayın; “Yapacağım......”. Bunlara ulaşmayı ummuyorsanız,
ulaşamazsınız.
§ Eski bir Çin Atasözü şöyle der:
“Balık tutmak amacıyla ırmağa gitmek yeterli değildir, yanınızda ağ da
götürmelisiniz. Yani, plansız hedef sadece bir düştür. Plan yapmanın amacı bir
hedefe ulaşmak için yapılacak işleri kolaylaştırmaktır. Her plan açık bir hedef
ve bunu izleyen adımları kapsamalıdır. Bu adımlar:
§ -Kolay
tanımlanabilir
§ -Ölçülebilir
§ -Zaman
çizelgesi olan
§ -İlerlemeyi
karşılaştırmak için denek taşları bulunan
§ -Geribildirim
alınabilecek adımlar olmalıdır.
§ Ajandalar:
§ Ajandalar,
kendimizi düzene sokmak için kullanılan bir sistem, taşınabilir bir bürodur.
Zamanı iyi kullanmak gibi, bu da monoton bir işe ya da kendi içinde bir amaca
dönüşmemelidir. Bu size hizmet edecek bir araçtır, sizi daha etkili ve yararlı
olmaya iten, böylece stresinizi azaltan bir araçtır. Unutmayın ki; karışık bir
masaya bir de ajanda eklemek bir felaket doğurur.
§ Planlama uygulamaya yani hayata
dönüşmezse hiç bir işe yaramaz.
§ Yaşam, siz başka planlar yaparken
olup biten şeylerin toplamıdır.
§ Yaşam bir şeyler yapmaktır. Peki, siz ne
yapacaksınız?
§ Kendinize bir hedef belirlemeli ve o
yönde hareket etmelisiniz. Hedef belirlerken çok özen göstermelisiniz. Fazla
hırslı olmayın; her ay kalıcı ve başarılı bir değişiklik yapmak sekiz
değişikliği başaramamaktan iyidir. Alışkanlıklar, kaslar gibi kullanıldıkça
güçlenir.
§ Zamanınızı
ve yaşamınızın kontrolünü elinizde tutun.
§ Gün bugündür.
§ Yer
burasıdır.
§ Yaşam
sizin yaşamınızdır.
§ Günü
yakalayın.
§ Bu
anı kullanın.
§ Şimdi
harekete geçin…
§ *BAHÇEŞEHİR İLKOKULU REHBERLİK
SERVİSİNDE YENİDEN DÜZENLENMİŞTİR
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder